Queery/ing Media Culture: Abstracts

Katrin Köppert (HGB Leipzig) 04.2021, 17-18.30h

Titel: Rubber, Plastic, Polythene: Queere Fotografie und afrikanischer Futurismus

Abstract: Der Vortrag beschäftigt sich mit Zanele Muholis fotografischer Serie „Somnyama Ngonyama. Hail the Dark Lioness“ und fragt mit den alltäglichen wie auch populärkulturell bedeutsamen Materialien wie Gummi, Plastik und Polyäthylen nach dem queeren Moment innerhalb dieses (Selbst-)Porträts afrikanischer Futurismen. Wie werden das kolonialrassistische Blickregime anthropologischer Fotografie und die ökolonialen Bedingungen digitaler Gegenwart mit der Bild- und Materialsprache queerer Übertreibung herausgefordert? Hierfür werde ich – wenngleich und notwendigerweise unvollständig – auf die Geschichte der Fotografie von Queers of Colour und deren Rolle im Kontext von Queer Media Studies eingehen.

 

Martin Lücke (FU Berlin) / 5.2021, 17-18.30h

Titel: Teaching Queer History – zum ‚Mehrwert‘ von Queer Theory für historisches Lernen am Beispiel von Geschlechterdarstellungen.

Abstract: Der Vortrag beschäftigt sich damit, wie Prämissen und Forderungen der Queer Studies / Queer Theory produktiv für historisches Lernen zur Historizität und Alterität von Geschlecht genutzt werden können. Dabei wird zunächst kritisch reflektiert, wie populäre und als queer gelesene Körperdarstellungen in unserer Gegenwart in Lernsettings verwendet werden, um grundsätzlich für die Ambivalenz und Wandelbarkeit von Geschlecht zu sensibilisieren. Anschließend wird der Blick darauf gerichtet, warum und wie historische Repräsentationen von Geschlecht (etwa Fotografien von Transvestiten aus den 1920er Jahren oder orientalisierende Darstellungen des Harems der osmanischen Sultane) in Lernprozessen verwendet werden können. Diskutiert werden kann, ob eine solche Bildverwendung lediglich zur Reifizierung von Geschlechterkonzepten oder tatsächlich zur Dekonstruktion von Geschlecht beitragen kann.

 

Nick Rees-Roberts (Sorbonne Nouvelle University) 05.2021, 17-18.30h

Titel: Queer Bodies, Spaces, and Aesthetics in Contemporary French Film

Abstract: I concluded my book French Queer Cinema (2008) by criticising the relative timidity on the part of many filmmakers of the period such as François Ozon, André Téchiné, or Christophe Honoré in engaging more directly with questions of queerness—particularly in relation to broader social questions of race, ethnicity, and class, along the lines of the edgier, postmodern New Queer Cinema that had emerged in the US and elsewhere since the early 1990s. The more recent wave of films since the start of the 2010s would indicate a revitalized LGBTQ+ cinema in France. However, due to the larger metro-centric nature of the French cultural economy—the film industry is predominantly Paris-based—queer representations are mostly metro-normative and focus on the stories of young (mostly white) men. In contrast, my recent writing on the cinema of Alain Guiraudie, whose film Stranger By The Lake brought him international attention, has attempted to map out models of queer relationality that challenge the conventions of ‘age-appropriate’ physicality and sexual desirability. In this paper I will explore a cultural–materialist method for interpreting images of queerness in the context of contemporary French media-culture.

 

Thomas R. Hilder (Norwegian University of Science and Technology, Trondheim) 06.2021, 17-18.30h

Titel: LGBTQ+ Choirs and Queer European Citizenship

Abstract: LGBTQ+ choirs have, since their emergence in Europe in 1982, affirm positive LGBTQ+ identities, create safer spaces, build local LGBTQ+ communities, offer sites of healing, and increase queer visibility (Balén 2017; De Quadros 2019; MacLachlan 2020). While LGBTQ+ rights may have in the last decade become in the popular imagination and in EU public discourse “a powerful symbol of Europe” (Ayoub and Paternotte 2014, 3), new constellations of nationalisms, backlashes against LGBTQ+ rights, and divisions within an LGBTQ+ community, render queer Europeans at a critical juncture just as the project of Europe itself begins to crumble. Reflecting on research with LGBTQ+ choirs in London and Rome, I ask: How do LGBTQ+ choirs offer alternative models of care? How do they provide a forum for negotiating internal exclusions and mainstream co-option? How do they shape the globalisation of LGBTQ+ subjectivities? This presentation thus assesses the significance of queer choral singing as a form of activism that works within and beyond the limits of European 21st century neoliberal democracy.

 

Adrienne Shaw (Temple University, Philadelphia,) 06.2021, 17-18.30h

Titel: Doing LGBTQ Game Research in Public(s): Archives, Scholarship, and Exhibits

Abstract: In this presentation, I discuss the many possibilities, and limitations, for doing game research for and within overlapping publics. Specifically I identify the messy process of opening the data collection process itself to the public, designing what is essentially raw academic data for public consumption, curating an exhibit for multiple possible publics, and the politics of where to publish the research related to this project. This presentation will also address the queer and feminist potential of working within (and despite) the limitations of institutional policies and politics. 

 

Henriette Gunkel (Ruhr-Universität Bochum) 07.2021, 17-18.30h

Titel: Un/Populäre Ästhetische Strategien Queerer Landschaften: Charlotte
Prodger’s SaF05

Abstract: In diesem Vortrag interessieren mich gegenwärtige künstlerische Strategien, die sich bewusst einer Vereinnahmung bzw. einer Kommodifizierung queerer Ästhetiken verweigern und stattdessen die Notwendigkeit einer queeren Selbstbestimmung und damit einer queeren Bewegungsgeschichte (erneut) in den Vordergrund rücken. Die Arbeiten von Charlotte Prodger, insbesondere der bei der 2019 Biennale in Venedig gezeigte Film SaF05, wird dabei im Zentrum meiner Überlegungen stehen – eine Arbeit, die in gewisser Weise an experimentelle Prozesse des New Queer Cinemas anknüpft und uns in und durch queere (Erinnerungs-)landschaften führt.